Friday, March 2, 2012

my favourite trademark. :)

assalamualaikum w.b.t

my favourite surah: al-insyirah :)
                                                                                     
                                                 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
                                                                                      أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ
                                                                                      وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ
                                                                                         الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ
                                                                                           وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ
                                                                                        فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
                                                                                         إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
                                                                                        فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ
                                                                                         وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ


sebenarnya, saya paling suka ayat 5-6 yang bermaksud:  "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." :D sebab saya suka ayat ni ialah bertepatan dengan trademark saya tyme kat sekolah menengah dulu. tau ape? " susah-susah dahulu, senang-senang kemudian.." yup, memang macam peribahasa pun. ha, sekarang kan dah guna peribahasa kat blog. first tyme rasanya. haha. kalau tak percaya, boleh la tanya kepada kawan-kawan saya yang rapat dengan saya. saya pernah cakap macam tu depan diorang. kalau nak tau, trademark tu hanyalah sebab makanan. (^_^) memang tak masuk akal sikit. tapi tula hakikatnya... 


suatu hari tu, time makan tengah hari kat DM (dewan makan), macam biasa, meja kitorang penuh la dengan manusia-manusia kelaparan. seingat saya time tu dapat buah tembikai susu rasanya. kalau tak silap la. insyaAllah betul. :) lepas dah licinkan pinggan, baru saya makan buah. memang rutin macam tu. (tak ikut sunnah rasulullah, sebab dah terbiase.huhu) saya pun memulakan makan tembikai susu tu dari kulitnya yang kat bawah tu. tiba-tiba sorang kawan saya tegur, "eh, hang makan kulit dulu.? orang makan isi hang makan kulit." ketawa pecah berderai. =.=' saya pun balas, (takkan nak senyap pulak, kena la pertahankan. hehe) "la, biaqla.. susah-susah dulu, senang-senang kemudian." ??!!?? diorang tak paham kenapa saya cakap macam tu. saya pun terang la kat diorang, " yela, kulit tu kan tak berapa sedap, isi dia kan sedap. so, bila aku makan kulit dulu, aku susah dulu la, pastu baru senang sebab lepas tu baru makan isi dia yang sedap." (lebih kurang macam tu la saya terang. tak ingat dah. =.=') ha, tengok.! kan dah boleh apply apa yang belajar dalam peribahasa. hahah :P 


betulla tu apa yang dimaksudkan dengan ayat 5-6 surah al-insyirah tu. kan terbukti, walaupun dalam konteks makanan. :) kalau dalam konteks pelajaran pun boleh jugak ape. macam spm haritu, biarla kita susah-susah dulu. pi cari cikgu tu, pi cari cikgu ni, tanya soalan. stay sampai pukul 2, 3 pagi untuk study, bukan online naa. :P insyaAllah sesudah kita bersusah payah macam tu akan disusuli kesenangan. dapat straight A ke, dapat sambung belajar kat oversea ke. amin. :) yang pasti, memang kita kena susah dulu sebelum senang. mana ada tiba-tiba ja dapat senang. macam orang kaya pun, diorang kena susah-susah cari duit dulu baru boleh senang. "bukan senang nak senang, bukan senang nak susah." :D harap-harap kita dapat meng'apply'kan peribahasa tuu. "BERAKIT-RAKIT KE HULU, BERENANG-RENANG KETEPIAN, BERSAKIT-SAKIT DAHULU, BERSENANG-SENANG KEMUDIAN. " :) 


semoga kita boleh jadi CHAMPION. :)



<3syahirahnsmr

No comments:

Post a Comment